Tilburg – Dat corona ook Tilburg raakt, dat is inmiddels wel bekend, de laatste ingrijpende maatregel, de sluiting van de horeca is weer een harde klap. Er zitten veel mensen thuis door de sluiting. Twee Tilburgse bedrijven uit heel verschillende branches zagen hierdoor kans voor een mooie samenwerking en sloegen de handen ineen. Horeca personeel krijgt nu een kans bij een bedrijf dat is gespecialiseerd in klantcommunicatie. 

Innovatief ondernemen
In deze tijd worden we allemaal creatiever, innovatief en flexibel. Dat blijkt ook uit het mooie initiatief van de Commanderie en Pondres, twee Tilburgse bedrijven die een bijzondere samenwerking zijn aangegaan. De Commanderie is een bekend begrip in Tilburg, generatie op generatie komt al ruim 100 jaar genieten in deze gasterij. Ze verzorgen feesten en partijen, organiseren op locatie bedrijfsevents en particuliere catering events. Helaas is dat dit jaar bijna niet mogelijk, aangezien het coronavirus zorgt voor gesloten deuren aan de Rielseweg.

Bedrijfsveranderingen door corona
Het bedrijf werkte al op verschillende manieren samen met Pondres. Een Tilburgs bedrijf dat al ruim 60 jaar voor zowel online als online klantcommunicatie zorgt. Met als extra tak fulfilment, het logistieke proces van bijvoorbeeld webshops. Persoonlijke klantcommunicatie blijkt in deze tijd belangrijker dan ooit, het resulteerde in extra werk voor het bedrijf. Ze waren naarstig op zoek naar medewerkers om het productie team te versterken. Na een oproep van Pondres via Vitaal Tilburg, de vereniging voor optimaal parkmanagement en vitale bedrijventerreinen, met de hulp vraag naar medewerkers, kwamen de twee bedrijven weer met elkaar in gesprek.

Verwachtingen overtreffen
In een hele korte tijd is er een mooie samenwerking ontstaan tussen de twee bedrijven. Inmiddels is bijna het complete team van de Commanderie (17 medewerkers) gedetacheerd bij Pondres. Ook de studentenpool van de Commanderie steekt daar graag haar handen uit de mouwen. Dit blijkt heel goed te werken, beide bedrijven gaan ze voor de beste klantervaring. Verwachtingen van klanten en gasten overtreffen!

“We kijken naar de toekomst en zien naar aanleiding van de eerste ervaringen veel kansen, niet alleen door elkaar nu in tijden van crisis te helpen maar ook om op langere termijn elkaar te versterken bij het vinden van goed personeel” aldus Maarten Wolters van Pondres. 

Toekomstproof
De piekmomenten verschillen tussen de Commanderie en Pondres. Daarnaast ontwikkelt Pondres zich meer en meer naar een 24/7 bedrijf. Waar de Commanderie vooral in de weekenden veel werk heeft, heeft Pondres dit juist op weekdagen en avonden. Daarmee ontstaan mogelijkheden om medewerkers en studenten van de Commanderie in te zetten bij Pondres. En uiteindelijk ook omgekeerd, want ook Pondres werkt met een eigen studentenpoule.

Noor van Roessel van de Commanderie: “De kans die Pondres ons biedt op korte termijn is heel belangrijk voor ons als bedrijf, het geeft een stukje rust in deze roerige tijd. Maar tegelijkertijd geeft het ook waardevolle inzichten voor de toekomst.”